"V poslednom období so znepokojením sledujeme, že pripravovaná
výstavba druhej etapy v úseku Prešov Sever – Kapušany sa odďaľuje.
Stavba je pripravená na výstavbu a má všetky potrebné povolenia. Ako
uvádza dôvodová správa vlády SR z roku 2019, hlavné komunikácie mesta
Prešov prechádzajú obytnými zónami, sú dlhodobo preťažené hlavne
tranzitnou kamiónovou a nákladnou dopravou, čím dochádza k prekračovaniu
hygienických limitov a determinantov zdravia, ako je hluk, vibrácie
a podobne," informoval TASR za petičný výbor René Polačok.
Intenzita dopravy je podľa nich v obytných zónach prekračovaná a
pohybuje sa v rozmedzí 8000 až 58.000 vozidiel za deň. Úseky komunikácií
obytných zón patria medzi kritické nehodové úseky.
"Sme jediné krajské mesto, ktoré nemá zatiaľ vonkajší, ale ani vnútorný dopravný obchvat mesta,"
zdôrazňujú petičiari. Zároveň tvrdia, že dokončenie prvej etapy
rýchlostnej cesty R4 a diaľničného úseku D1 - západný obchvat mestu
pomôže len čiastočne, lebo obytné zóny zostanú stále zaťažené tranzitnou
dopravou.
"Výstavba druhej etapy je strategická aj vzhľadom na rozvoj okresov a
regiónu a podporuje vyhlásenia o znižovaní regionálnych rozdielov z
inštitúcií EÚ, vlády SR aj politických strán. Odklad výstavby spôsobí
ďalšie zaostávanie v rozvoji Prešovského kraja," konštatujú petičiari.
Listom oslovili i prezidentku SR Zuzanu Čaputovú a predsedu vlády SR
Igora Matoviča (OĽANO). Požiadali ich, aby sa neodkladne zasadili
o riešenie dopravnej situácie v Prešove i v celom kraji. Členov
petičného výboru podporil aj predseda Prešovského samosprávneho kraja
(PSK) Milan Majerský. Budúci týždeň majú v pláne stretnutie
s primátorkou Prešova Andreou Turčanovou.
"Nám naozaj hrozí medzinárodná blamáž. Maďari a Poliaci stavajú,
Slováci ako keby zaspali. Preto chcem naozaj poprosiť a vyzvať
ministerstvo dopravy a ministerstvo financií, aby zakcelerovali svoju
činnosť, lebo PSK tak bude naozaj zaostávať oproti iným regiónom, keďže
to severojužné prepojenie je pre nás bytostne dôležité. Via Carpatia je
nielen obchodnou cestou, ale aj cestou do práce, za oddychom,
dovolenkami, preto naozaj vážne vyzývam ministerstvo dopravy
a ministerstvo financií, aby sa zapojili do prípravných prác a výstavby,
nielen druhej etapy, ale aj ďalších ôsmych etáp, ktoré sú dôležité," povedal Majerský.
Ako doplnil, už začiatkom januára listom oslovil ministra dopravy
Andreja Doležala (nominant Sme rodina), aby vyčlenil v rámci rozpočtu
Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) finančné prostriedky aj na sútaž
druhej etapy výstavby a spustil ju.